Het boek

YOGA – Basis yogahoudingen, ademoefeningen en meditaties

Het YOGA boek gaat over de basis yogische kennis, yogahoudingen, ademoefeningen en meditaties. Bekijk het YOGA boek voorbeeld. Klik hier voor informatie over Maja, de auteur van het boek.

Titels en kopjes van het boek: Yogische kennis – Yogahoudingen – Ademoefeningen – Meditaties

  • YOGA VOOR LICHAMELIJKE KLACHTEN (Rugklachten, Gewrichtsklachten, Hartklachten, Darmklachten)
  • YOGA VOOR ENERGIE EN BALANS (Chakra yoga, Ayurveda en triguna, Yoga en de kosmos, Balansoefeningen)
  • YOGA VOOR ONTSPANNING (Onrust en slapeloosheid, Stress en hoofdpijn, Vermoeidheid en burn-out)

 

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

YOGA 

Met yoga, ademoefeningen en meditatie kom je dichter bij jezelf. Als ge-volg hiervan heb je steeds minder afleiding van buitenaf nodig om gelukkig te zijn. Het is een transformatieproces van binnenuit. Het woord yoga komt uit het Sanskriet woord ‘yuj’ en betekent: een verbinding tussen het lichaam, de geest en de spirit. Yoga werkt door op alle drie lagen. Het lichaam wordt leniger, sterker en gezonder. De geest is meer ontspannen en je ervaart rust en helderheid. Het brengt eenheid in jezelf en daarmee ook meer liefde voor jezelf en anderen. Het doel van yoga is om actief te ontspannen en om ontspannen actief te zijn. Yoga staat voor eenheid en harmonie in onszelf. Yoga is uniek en geschikt voor iedereen.

Van het hoofd naar het hart De belangrijkste weg in het leven is die van het hoofd naar het hart. Naast het fysieke hart bestaat er ook een spiritueel hart. De weg van yoga is de weg van het spirituele hart. Yoga is teruggaan naar de oorsprong en het thuiskomen bij jezelf. Door yoga en meditatie is het mogelijk om contact te maken met het hogere, het goddelijke aspect in jezelf.

ATHA YOGANUSASANAM – De vertaling van de eerste soetra uit ‘De Yogasoetra’s van Patanjali’ 

Atha: nu. Yoga: eenwording, eenheid, vereniging, integratie. Anusasanam: instructie, order, aanbeveling, advies. 

Betekenis: En nu yoga. Aandacht in het nu, waardoor je de oefeningen steeds opnieuw beleeft. Het verlangen naar de kennis. Na alles meegemaakt te hebben; het is tijd voor yoga.

Gereedschappen voor elke situatie Abhyasa en vairagya zijn twee belangrijke gereedschappen voor iedereen die zich op het yogapad bevindt. Abhyasa betekent respect en discipline voor de yogabeoefening. Elke keer opnieuw ga je met je aandacht naar binnen en blijf je gefocust. Leer om meditatief aanwezig te zijn in het huidige moment. Vairagya betekent de verleidingen van de buitenwereld weerstaan. Dit is ook iets wat een asceet goed beheerst. Het niet willen hebben wat je niet hebt en je niet laten verleiden door het materiële. De materie is tijdelijk en het brengt geen geluk op de lange termijn.

YOGA CHITTA VRITTI NIRODHA – De vertaling van de tweede soetra uit ‘De Yogasoetra’s van Patanjali’ 

Yoga: eenwording, eenheid, vereniging, integratie. Chitta: geest, het denken, bewustzijn, perceptie. Vritti: stroom, rollen. Nirodha: het beëindigen, stoppen, ophouden. 

Betekenis: Yoga is het verstillen van de stroom van gedachten. Het betekent: controle over de gedachten. Yoga is het beheersen van de mentale activiteiten.

* ‘De Yogasoetra’s van Patanjali’ is een mooi book, waarin o.a. de basisprincipes van yoga worden uitgelegd. ‘De Yogasoetra’s van Patanjali’ bevat 196 verzen en deze verzen zijn verdeeld over vier hoofdstukken.

 

VOORDELEN VAN YOGA 

Yoga heeft een positief effect op alle lagen van ons bestaan. Het werkt weldadig op het lichaam, de adem, de geest, emoties en de ziel.

Het lichaam De lichaamshouding verbetert. De spieren worden elastischer en sterker. De gewrichten worden soepeler en beweeglijker. Met regelmatige yoga-beoefening merk je dat je steeds dieper in de houding kunt komen. Je voelt je energiek, gezond en vitaal.

De adem Tijdens yoga word je je meer bewust van de adem. Je leert om weer met de buik te ademen en daardoor ervaar je steeds meer rust in het hoofd. De adem is een verbindende schakel tussen het lichaam en de geest.

De geest Je ervaart innerlijke rust en daardoor maak je je ook minder zorgen. Je leeft meer in het ‘nu’ en voelt beter wat goed of niet goed voor je is. Je voelt je blij en ontspannen. De concentratie wordt beter.

Emoties Je hebt meer grip op je emoties, want je weet dat ze tijdelijk zijn. Emoties komen en gaan. Je hebt minder last van negatieve gedachten en depressies. Ook heb je meer zelfvertrouwen.

De ziel Je laat steeds vaker je intuïtie spreken en ervaart steeds meer innerlijke rust en harmonie. Je bent positief ingesteld.

YOGAomslag2YOGAomslag1

Advertenties